Program "Młodzi Przedsiębiorczy"
realizowany jest przez:
Aktualności
Jak przekazywać informację zwrotną?
Informacje zwrotną otrzymujemy przez całe życie:
- formalnie – od pracodawcy, dyrektora szkoły omawiającego nasze wyniki i uczniów oceniających nasz sposób prowadzenia lekcji,
 - nieformalnie – od rodziny, przyjaciół, znajomych, w postaci reakcji na to, co i jak robimy,
 - od nas samych, dzięki gromadzeniu doświadczeń i ocenie zachowań własnych, ale także innych ludzi.
 
Feedback według Rolanda i Frances Bee pełni kilka funkcji, m.in. wpływa na:
- Utrzymanie i poprawę wyników. Im szybciej dowiemy się, czy dobrze pracujemy, tym mniejsze zmiany w metodach pracy będą konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ponadto niewielkie zmiany wprowadzone w odpowiednim czasie mogą zapobiec konieczności większych zmian w przyszłości.
 - Coaching i doradztwo. Udzielając informacji zwrotnej, dajemy odbiorcy wskazówki, w którym kierunku powinien podążać, jak i gdzie powinien samodzielnie szukać rozwiązań.
 - Zdobywanie nowych kompetencji. Feedback jest nieodłączną częścią procesu uczenia się. Dzięki niemu każdy uczeń dowiaduje się, jakie zrobił postępy oraz nad czym jeszcze powinien pracować.
 - Rozwijanie i uwalnianie potencjału. Dobrze skonstruowana informacja zwrotna motywuje odbiorcę do dalszego działania i rozwoju.
 - Rozwój pracy zespołowej. Umiejętność wyrażania konstruktywnej krytyki przez członków zespołu jest podstawowym składnikiem ich wspólnej pracy.
 - Podnoszenie morale, motywacja i zaangażowanie. Uznanie dla dobrze wykonanej pracy, poczucie osiągnięcia celu stanowią kluczowe czynniki motywacyjne.
 
Sposoby przekazywania informacji zwrotnej
Roland i Frances Bee proponują dziesięć narzędzi przekazywania konstruktywnego feedbacku:
1. Zanalizować aktualną sytuację:
- rozważyć na czym polega problem, co wymaga zmiany i dlaczego,
 - przygotować przykłady wyjaśniające, co się stało i jakie były tego konsekwencje.
 
- Określić cele i wyniki, do jakich się dąży:
 
- ustalić cel, który chcemy osiągnąć udzielając informacji zwrotnej,
 - skonstruować strategię zapewniającą osiągnięcie tego celu.
 
- Zwrócić uwagę na zróżnicowanie ludzi pod względem możliwości przyjmowania konstruktywnej krytyki.
 - Wykreować właściwą atmosferę – zaufania, wzajemnego szacunku i otwartości.
 
2. Zapewnić komfort czasowy, odpowiednie miejsce.
- Skutecznie się komunikować.
 - Opisać zachowanie, działanie, które chcemy zmienić.
 - Opisać pożądane zachowanie, czyli pewien wzorzec.
 - Wspólnie szukać rozwiązań.
 
3. Istotne jest, aby udzielając wskazówek, czy zadając pytania zachęcić rozmówcę do samodzielnego rozwiązania problemu.
- Skupić się na tym co dobre.
 - Osiągnąć porozumienie.
 
Zagrożenia w stosowaniu feedbacku
Feedback stanowi integralną część każdej dwustronnej komunikacji. Trudności jakie pojawiają się w jego przekazaniu związane są z reakcjami ludzi na krytykę. Ma to bezpośredni związek nie tylko z często spotykaną zawyżoną samooceną i niechęcią do podejmowania jakichkolwiek zmian, ale również z:
- brakiem pewności siebie, przejawiającej się obawą o oceny efektów swojej pracy,
 - różną odpornością psychiczną na przyjmowanie krytyki,
 - traktowaniem krytyki jako zagrożenia dla własnej pozycji,
 - rozpatrywaniem krytyki w kategoriach władzy: przyjęcie krytyki – porażka, odrzucenie – zyskanie przewagi.
 
Źródło: Bee Roland i Frances, Feedback , Warszawa, 2004.
Autorka: Urszula Małek

