Program "Młodzi Przedsiębiorczy"
realizowany jest przez:
Aktualności
Wybrane techniki planowania
Wybrane techniki planowania
Gwiazda pytań
Technika, która może być stosowana zarówno w pracy grupowej, jak i indywidualnej, a jej podstawową zasadą jest szukanie odpowiedzi na postawione pytania. Pracując nad schematem gwiazdy, szukamy odpowiedzi na poszczególne pytania i zapisujemy je w odpowiednich miejscach. Mogą to być pytania tylko o głównego bohatera lub konkretne, wybrane zdarzenie, o którym opowiada film. Można wykorzystać technikę do pokazania cech charakterystycznych ideologii, czy zakresu kompetencji np. władzy ustawodawczej w państwie.
Gwiazda pytań jest też stosowana w planowania i sprowadza proces planowania do sześciu podstawowych aspektów – sześciu pytań: jednego osadzonego w środku gwiazdy i pięciu na jej ramionach.

autorka: Urszula Małek
Pytanie:
- po co? dotyczy celu lub celów, które zamierzamy osiągnąć, a tym samym efektów działania,
 - co? – wiążą się z zadaniem, które chcemy się zrealizować,
 - kto? – dotyczy głównych i drugoplanowych wykonawców; w pytaniu można wyodrębnić kilka możliwości, czyli odpowiedzi na pytania: dla kogo?, od kogo?, z kim?,
 - jak? – dotyczy metody, techniki, czy sposobu działania,
 - kiedy? – wiąże się z określeniem pory dnia, daty, konkretnego odcinka czasu, w którym zadanie mają być zrealizowane, czyli odpowiedzi na pytania: od kiedy?, do kiedy?,
 - gdzie? – dotyczy miejsca prowadzonych działań.
 
Pytania można i warto modyfikować zarówno pod względem treści, jak i ich liczby.
Lista pytań
Do planowania pracy w zespole może posłużyć lista pytań:
- Jaki problem będziemy rozwiązywać?
 - Jaki jest cel naszych działań?
 - Jak poznamy, że go osiągnęliśmy?
 - Jakie zadania musimy zrealizować, aby osiągnąć cel?
 - Jakie są nasze zasoby?
 - Kto będzie odpowiedzialny za poszczególne zadania?
 - Jaki będzie terminarz realizacji działań?
 - Gdzie będziemy realizować nasze przedsięwzięcie?
 - Co ułatwi realizację naszych planów?
 - Jakie trudności mogą się pojawić w trakcie pracy? Jak sobie z nimi poradzimy?
 - Gdzie poszukamy sojuszników?
 - Jak zaprezentujemy efekt końcowy?
 - W jaki sposób
 
Planowanie z przyszłości „future - basing"
W planowaniu tradycyjnym najczęściej postępujemy w następujący sposób:
- Analizujemy przeszłe dokonania lub stany rzeczy, rozpatrujemy przeważnie porażki, koncentrując się na swoich słabych stronach lub niedociągnięciach.
 - Ustalamy, co w zakresie rozpatrywanych spraw i problemów zmienić na lepsze - zwiększyć, zmniejszyć, zawęzić bądź rozszerzyć.
 - Określamy to, co zamierzamy osiągnąć w przyszłości, czyli cele naszego działania na miarę zamierzonych zmian.
 - Planujemy dalsze szczegółowe działania, których wykonanie jest niezbędne, aby osiągnąć rezultat.
 - Określamy i gromadzimy zasoby (ludzi, rzeczy, informacje, czas).
 
W planowaniu z przyszłości powinniśmy uwzględnić następujące etapy:
- Przeniesienie się wyobraźnią w przyszłość i stworzenie wizji tego co chcemy osiągnąć tak realistycznie, aby odnieść wrażenie, że to, do czego zmierzamy już stał się naszym udziałem.
 - „Patrząc” z przyszłości – opisanej wizji – określenie działań, które należy wykonać, aby uzyskać zamierzone rezultaty oraz terminów ich wykonania.
 - Sprecyzowanie szczegółowych czynności, aby urzeczywistnić działania opisane w pkt.2.
 - Ustalenie koniecznych zasobów do realizacji działań oraz warunków niezbędnych do wykonania tych poszczególnych czynności.
 
„Rozpisaniu wizji” na poszczególne działania służy sporządzenie tzw. „ścieżki krytycznej” – osi czasu, na której „osadza” się cele niezbędne dla realizacji wizji. Sporządzając „ścieżkę krytyczną” należy zwrócić uwagę, aby wyrażając się o przyszłych działaniach używać czasu teraźniejszego, tak jakby planowane zadania były już zrealizowane. „Motywuje” to do pracy i potrafi skupić zbiorową uwagę.

autorka: Urszula Małek
Technika czterech pytań
Metoda oparta proces planowania, a dokładnie: diagnozę istniejącego stanu, wizję rozwoju, sposoby realizacji zamierzeń oraz ewaluację.
| 
 Przykład 1  | 
 Przykład 2  | 
  | 
  | 
Tabele
| 
 Co? Opis konkretnych działań  | 
 Kto? Wskazanie odpowiedzialnych osób  | 
 Kiedy? Terminy realizacji  | 
 Gdzie? Miejsce spotkania  | 
 Jaki będzie rezultat? Konkretne rezultaty działania  | 
 Zasoby niezbędne do realizacji projektu, w tym sojusznicy  | 
|
| 
 Kto jest naszym sojusznikiem? Co posiadamy?  | 
 Kogo musimy zaprosić do współpracy? Co musimy pozyskać?  | 
|||||
| 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 Zadania szczegółowe  | 
 Formy działania  | 
 Planowana data zakończenia zadania  | 
 Osoby wykonujące zadanie  | 
 Osoba odpowiedzialna za koordynowanie i monitorowanie zadania  | 
 Sposoby i terminy monitorowania  | 
| 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
Źródło:
- Techniki i ćwiczenia wspomagające realizację projektu http://www.nowaera.pl/o-metodzie-projektow/techniki-i-cwiczenia-wspomaga... [dostęp: 23.02.2015]
 - Materiał projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół i przedszkoli” Moduł III: Rola wspomagania na etapie planowania i realizacji celów; Białystok 2014, http://www.doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/SORE%20-%20Wsparcie/sore_m3.pdf [dostęp: 10.10.2015]
 - Elsner, D., Knafel, K., Jak organizować wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli?, BTiW MENTOR Chorzów 2000.
 
Autorka: Urszula Małek

