Rola nauczyciela w projekcie edukacyjnym

PRACA Z UCZNIAMI W PROJEKCIE

W pracy metodą projektu ważne są regularne spotkania nauczyciela z uczniami. Dlatego opiekun projektu edukacyjnego powinien przynajmniej raz na tydzień spotykać się z uczniami, aby porozmawiać o tym, jak przebiega praca i co dzieje się w zespole. Oprócz tego można prowadzić raz na dwa tygodnie dłuższe konsultacje, w czasie których warto omówić następujące kwestie:

  • Co do tej pory zrobiono?
  • Czy są kłopoty?
  • W czym nauczyciel może pomóc uczniom w zespole i każdemu z nich indywidualnie?
  • Jak wykorzystane zostały pomysły i wnioski wypracowane na poprzednim spotkaniu?
  • Czy wykonane działania rzeczywiście zbliżają nas do celu?

Pamiętaj!
W trakcie konsultacji możesz sprawdzić, co już zostało zrobione, czy zostało wykonane dobrze i w terminie, jakie powstały opracowania, albumy, wystawy, płyty CD, strony internetowe, filmy, modele i jak dokładnie przebiegały działania uczniów. Zapytaj uczniów, czy zrezygnowali z niektórych zaplanowanych działań, a jeśli tak, to dlaczego.

 

PRACA ZESPOŁU

W trakcie konsultacji opiekun projektu edukacyjnego powinien także ustalić, jak przebiega współpraca w zespole:

  • Czy wszyscy realizują swoje role?
  • Czy wszyscy pracują z równym zapałem?
  • Jak skłonić do pracy tych, którym się nie chce?

Podczas realizacji projektu często zdarza się, że nie wszyscy uczniowie z równym zaangażowaniem podchodzą do przydzielonych zadań. Dlatego konieczna jest rozmowa z nimi, zachęta do pracy, podsunięcie pomysłu na wykonanie zadania lub nawet pomoc.

Pamiętaj!
Zastanów się wspólnie z uczniami, jak pracowała dotąd grupa? Czy były jakieś trudności, jeśli tak, to jak sobie z nimi poradzili, do kogo zwrócili się o pomoc, co może zrobić nauczyciel, aby pomóc uczniom.

 

Motywacja uczniów

Projekt jest bardzo dobrym sposobem na zwiększenie motywacji uczniów. Samodzielność w podejmowaniu decyzji, świadomość roli i wagi zadań do wykonania, możliwość decydowania o sposobie realizacji poszczególnych zadań powodują, że właściwie nie trzeba dodatkowo zachęcać ich do pracy. Jeśli tylko uczniowie zaakceptują samą ideę projektu i poważnie potraktują wypracowane wspólnie zasady, a także mają poczucie podmiotowego traktowania i autorstwa.

Uczniowie najczęściej czują się odpowiedzialni za efekt, a po udanej prezentacji mają prawdziwą satysfakcję. Jest tak zwłaszcza wtedy, gdy dobrze rozumieją cele projektu i choćby po części uważają je za własne, a przewidziane rezultaty są dla nich możliwe do zrealizowania. Ponadto duże znaczenie odgrywa również znajomość zasad oceniania.

Pamiętaj!
Najlepsze efekty osiąga się wówczas, gdy zarówno nauczyciel, jak i uczniowie są przekonani o wartości i użyteczności gromadzonej wiedzy i nabywanych umiejętnościach podczas pracy.

 

Co zrobić, gdy uczniowie tracą zapał?

Kilka wskazówek doświadczonych nauczycieli:

Pamiętaj!

  • systematycznie sprawdzać, co na pewno zostało już zrobione,
  • spotykać się z uczniami często, nawet na krótko,
  • doceniać i chwalić uczniów za to, co już zrobili,
  • pomagać uczniom w razie poważnych problemów,
  • podkreślać najbardziej atrakcyjne momenty projektu,
  • poinformować o projekcie rodziców, zachęcić do współpracy,
  • promować projekt poza szkołą, nawiązać kontakt z lokalnymi mediami,
  • zaangażować ekspertów i zewnętrznych obserwatorów,
  • potraktować przygotowanie publicznej prezentacji jako źródło motywacji,
  • przypominać o perspektywie oceny i kryteriach,
  • oceniać i doceniać realizację poszczególnych etapów projektu,
  • stosować ocenianie kształtujące.

Za wzór do naśladowania stawiam sobie między innymi Boba Dylana. Jako młody chłopak nauczyłem się słów wszystkich jego piosenek i podziwiałem to, że nie może ani przez chwilę ustać w miejscu. Gdyby przyjrzeć się losom naprawdę dobrych artystów, w pewnym momencie uświadamiają sobie, że mogą ciągle robić to samo aż do końca życia, że świat zewnętrzny uzna to za och sukces, i tylko oni sami nie. Właśnie w tym momencie artysta naprawdę definiuje swoją tożsamość. Jeżeli nadal podejmuje ryzyko, to nadal jest artystą. Dylan i Picasso ciągle podejmowali ryzyko.

Steve Jobs, CNN Money/”Fortune:, 9 listopada 1998, G.Beahm, ja, Steve: Steve Jobs własnymi słowami, Wydawnictwo MT Biznes, sp. z o.o., Warszawa 2011, s.56.

Pamiętaj!
Doceniaj i wspieraj, to naprawdę się opłaca. Dbając o zaangażowanie i motywacje uczniów, również Ty się angażuj i nie popadaj w rutynę.

 

Autorka: Urszula Małek