Jak ustalić kontrakt grupowy?

W punktach rozpisaliśmy jedną z możliwych propozycji określenia kontaktu  grupowego.

1. Połącz uczniów w pary i poproś, aby porozmawiali przez 5 minut o ich dotychczasowych doświadczeniach pracy zespołowej, pracy w grupach. Zadaj im pytania:

  • Jakimi zachowaniami pomagasz zespołowi/grupie w osiąganiu celów? (np. wykonuję zlecone mi zadania, wyrażam otwarcie własną opinię)
  • Jakimi zachowaniami utrudniasz zespołowi osiąganie celów? (nie przychodzę na spotkania, nie wywiązuję się z zadań, wygłaszam opinie niepoparte faktami, łamię obietnice)

2. Poproś, aby uczniowie swoje przemyślenia w parach spisali na kartce.

Uwaga! Aby usprawnić przebieg ćwiczenia możesz wcześniej określić najważniejsze obszary pracy zespołowej (np. podejmowanie decyzji, dyskusja, wykonywanie zadań we współpracy i indywidualnie, punktualność, terminowość itp.) i omówić zachowania właśnie w tych obszarach.

3.Na forum zespołu stwórz – odwołując się do przemyśleń z pracy w parach - dwie listy, jedną pod hasłem CO POMAGA W PRACY W ZEPOLE, drugą CO SZKODZI PRACY ZESPOŁU.

4.Uporządkuj wspólnie z uczniami listy, co możecie uznać za obowiązujący was kontrakt w trakcie pracy nad przedsięwzięciem zespołowym; możesz też – prowadząc np. dyskusję - wyprowadzić kontrakt grupowy z dwóch przygotowanych list, w którym znajdą się zobowiązania uczniów i opiekuna (co będziecie robić? czego nie będziecie robić).

 

Autorka: Urszula Małek