Gimnazjalista – konsument

Na forum kursu zadaliśmy Młodym Przedsiębiorczym pytanie: Jakim konsumentem jest gimnazjalista? Chcąc wspólnie z uczestnikami stworzyć sylwetkę gimnazjalisty jako konsumenta, zapytaliśmy o ich upodobania, zainteresowania, o to, czym się kierują dokonując zakupu i na co wydają swoje pieniądze. Niżej prezentujemy kilka wypowiedzi.

 

Grupa gimtrusko_3 z Gimnazjum w Truskolasach pisze na przykład o możliwości porównywania cen w Internecie oraz o tym, na co gimnazjaliści oszczędzają.

Wielu z nas wydaje swoje kieszonkowe na drobne przyjemności takie jak: słodycze, napoje, bilety do kina itd. Są też osoby, które nie wydają pieniędzy, które dostają od razu, tylko oszczędzają na coś droższego, np.: ubrania, buty, kosmetyki, perfumy, płyty, gry czy nowy telefon. A na co zwracamy uwagę dokonując wyborów konsumenckich? Wielu z nas zanim kupi sobie daną rzecz, sprawdza w Internecie ceny produktu w kilku miejscach (to najczęściej tyczy się kupowania ubrań, butów, kosmetyków czy telefonu). Dzięki temu możemy kupić daną rzecz taniej, a nie przepłacać. Jeśli chodzi o sprzęt elektroniczny, to wiele osób decyduje się na kupienie mało używanego produktu. Poza tym kierujemy się jakością produktu. Wolimy kupić droższą rzecz, która posłuży nam dłużej, niż rzecz która będzie bublem.

 

Grupa Sierakowo_Team z Gimnazjum w Sierakowie, aby skonstruować sylwetkę gimnazjalisty jak najbardziej rzetelnie, przygotowała ankietę. Wyniki można zobaczyć na ich blogu, link tutaj.

    A oto ich wnioski z ankiety:

  • gimnazjaliści mają szerokie zainteresowania, które niejednokrotnie wiążą się z wydatkami;
  • kieszonkowe dostaje mniej niż połowa naszych rówieśników, 17% dostaje czasami, a aż 30% w ogóle;
  • zdecydowana większość gimnazjalistów umie oszczędzać – wydają tylko część pieniędzy lub też wszystko odkładają na większy cel;
  • koledzy i koleżanki dokonując zakupu kierują się w pierwszej kolejności: jakością, ceną, potrzebami i promocjami,  a mniej ważne są reklamy, moda czy wyboru rówieśników;
  • połowa gimnazjalistów pracuje na stale lub dorywczo;
  • zakupów najczęściej dokonują w marketach oraz galeriach handlowych, najrzadziej natomiast na targowiskach i w butikach;
  • wydatki głównie skupiają się na: ubraniach i butach, jedzeniu, słodyczach;
  • tylko czworo naszych rówieśników dokonuje zawsze spontanicznych zakupów, reszta albo zastanawia się za każdym razem, albo czasami.

 

Krytycznie gimnazjalistów-konsumentów ocenia grupa gimntrusko_5 z Gimnazjum w Truskolasach:

Myślimy, że gimnazjalista jako konsument przywiązuje bardzo dużą uwagę do ceny. Nie zarabiamy na siebie, więc każde pieniądze są dla nas na wagę złota, alternatywą są znacznie tańsze zamienniki. Stawiamy na ilość, a nie jakość – oczywiście nie dotyczy to każdego, każdy posiada inne preferencje. Choć zabrzmi to absurdalnie, ale mamy wrażenie, że gimnazjaliści przywiązują ogromną uwagę co do wyglądu opakowania, czyli zdecydowanie częściej wybierają za nas oczy niż mózg. Najczęściej wydajemy pieniądze na nasze hobby, zainteresowania, mamy tu na myśli płyty muzyczne, teatr, kino, kosmetyki, ubrania i gry komputerowe. Na szczęście, nasze pokolenie jest także świadome i potrafi oszczędzać, pomimo chwili zapomnienia i rozpusty, potrafimy odkładać drobne na czarną godzinę.

 

Grupa EB Group – Economy Business Group z Gimnazjum w Topoli Królewskiej również pomyślała o przeprowadzeniu ankiety. Niżej zamieszamy kilka z pytań, na które poszukiwali odpowiedzi wraz z otrzymanymi przez nich wynikami.

     „Jakie są Twoje źródła dochodów?” .Tak odpowiedzieli ankietowani:

  •  Kieszonkowe od rodziców – 38%
  •  Pieniądze z dodatkowej pracy – 7%
  •  Okazjonalna gotówka ( jako prezent na urodziny itp.) – 53%
  • Stypendia – 2%

   Dzięki tym odpowiedziom dowiadujemy się że większość dochodów ucznia to okazjonalna gotówka (czyli głównie prezenty na urodziny) oraz kieszonkowe od rodziców.

   Następne pytanie to „Czy oszczędzasz pieniądze?”. Nasza grupa docelowa odpowiedziała:

  • Tak, regularnie – 35%
  • Tak, ale tylko czasami – 59%
  • Bardzo rzadko – 6%
  • Nigdy – 0%

    Te odpowiedzi wskazują, że dla gimnazjalistów oszczędzanie jest ważne. Nie wszyscy wydają swoje pieniądze na bezsensowne rzeczy, tylko zbierają na ważniejszy cel.

Następnym pytaniem jest „ Na co zwracasz uwagę dokonując zakupu?”. Młodzież odpowiedziała tak:

  •  Na cenę – 41%
  •  Na jakość towaru – 41%
  •  Na opakowanie – 0%
  •  Na modę – 16%
  •  Inne – 2%

    Dzięki temu pytaniu dowiedzieliśmy się, że młodzież jest rozsądnym konsumentem. Nie kierują się tylko marką i opakowaniem ale przede wszystkim zwracają uwagę na cenę oraz jakość.

 

Jak widzi gimnazjalistę konsumenta Grupa Wojtka z Gminnego Gimnazjum w Czechach?

Nasz gimnazjalista lubi, gdy cena produktu i on sam są proste I przejrzyste, wolne od pułapek na konsumenta i niedomówień. Nasz konsument dokonując wyborów konsumenckich kieruje się swoimi zainteresowaniami i możliwościami finansowymi. Według nas gimnazjaliści najczęściej dokonują zakupów ubrań, żywności, obuwia i artykułów szkolnych a także związanych z ich zainteresowaniami , głównie sportem i muzyką, rzadziej sztuką i literaturą. Finanse naszego gimnazjalisty jako konsumenta są częściej zasilane owocami pracy jego samego niż ingerencją rodziców. Fakt ten powoduje, że nasz konsument szanuje swoje pieniądze, nie chce ich wydać od razu w całości lub organizuje sumę na konkretny cel. Podczas dokonywania zakupu nasz przezorny gimnazjalista dba o swoją przyszłość po zakupach - pamięta by zostawić część kwoty w razie nagłej sytuacji. Zaletą naszego gimnazjalisty jako konsumenta jest fakt, że potrafi poradzić sobie z brakiem gotówki w danej chwili i szybko zorganizować potrzebne środki - tą umiejętność według nas gimnazjaliści - konsumenci opanowali do perfekcji.

 

Opracowała Karina Szmyd

źródło grafiki: Ano Lobb, Question of money, Flickr, CC BY 2.0